Rejsegilde på Helsingørs nye genbrugsplads

NCC opfører genbrugspladsen til Forsyning Helsingør med fokus på brugervenlighed, bæredygtighed og bedre muligheder for genbrug

Varme pølser, friske håndværkere og begejstrede taler. Scenen var sat – og traditionerne blev fulgt – da Forsyning Helsingør torsdag holdt rejsegilde på byggeriet af den bynære genbrugsplads i udkanten af Helsingør. De mange deltagere kunne konstatere, at byggeriet nu skrider hurtigt frem. De første bygninger er tæt på at være rejst, den cirkulære affaldsrute er nu helt tydelig, og i det ene hjørne er der gjort plads til den kommende grenafdeling til haveaffald.

Afdelingschef i NCC Civil Engineering, Mads Baandhøj, takkede håndværkerne for deres indsats og den gode stemning på pladsen og satte flotte ord på den kommende genbrugsplads:

”Som entreprenør er det altid en fornøjelse at blive inviteret til rejsegilde, fordi det er udtryk for, at byggeriet for alvor er begyndt at tage form, og man kan fornemme, hvordan det færdige resultat bliver. Og det er min klare fornemmelse, at det bliver rigtig godt. Så godt at man næsten kan blive helt misundelig på de heldige mennesker, der som brugere skal anvende pladsen, og på dem der skal arbejde her i dagligdagen. Det her bliver en både flot og brugervenlig genbrugsplads. Vi sætter pris på bygherres fokus på bæredygtighed og miljø, fordi det taler ind i de værdier, vi arbejder med i NCC.”

Med under fire kilometer ned til centrum af Helsingør bliver den nye genbrugsplads et godt alternativ for ikke mindst borgere i den sydlige og østlige del af kommunen. Samtidig bliver der ekstra fokus på direkte genbrug, genanvendelse af ressourcer og brugervenlighed.

”Vi glæder os til, at kunderne får en moderne og bynær genbrugsplads. Og så gør det heller ikke noget, hvis den går hen og bliver blandt Danmarks smukkeste,” sagde Jacob Brønnum, adm. direktør i Forsyning Helsingør i sin tale, inden han, traditionen tro, takkede alle håndværkere, entreprenører og underentreprenører på byggeriet.

Arkitektur med cirkulært motiv

Genbrugspladsen på 11.300 m2 får en cirkulær affaldsrute, hvor kunden bliver ledt forbi både et særligt hus beregnet til direkte genbrug af forskellige materialer, rum til farligt affald samt containere til de forskellige genanvendelige fraktioner.

Arkitekturen i projektet følger et cirkulært motiv – med plads til fremtidig fleksibilitet på containerpladsen. Parkering ved containerne er overdækket – og alle tagflader bliver med grønne tage. Det vil spille flot sammen med det visuelle udtryk fra Forsyning Helsingørs driftscenter på den modsatte side af vejen, hvor der er vilde rabatter og rustrøde facader – og hvor de geometriske former i forvejen giver et markant udtryk i form af bygninger som kuber, cylinder og trekanter.

Byggeriet gik i gang i april 2021, og genbrugspladsen åbner efter planen i løbet af sommeren 2022.

Pressechef Carl Johan Corneliussen: +45 2615 2127, carcor@ncc.dk

NCC´s pressetelefon: +45 41 70 49 09 samt NCC:s Mediabank

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter udvikling af erhvervsejendomme, bygge- og infrastrukturprojekter, samt asfalt og råstofudvinding. I 2020 havde NCC en omsætning på ca. 38 mia. DKK. og 14.500 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.