NCC har nået en vigtig milepæl på stort boligprojekt i Herlev

Sammen med bygherre, samarbejdsparter og fagentreprenører kunne NCC i dag fejre rejsegilde på Hørkær 8, hvor de opfører Bakkekæret, et stort lejeboligprojekt. Byggeriet opføres for Greenpoint ApS.

Solen skinnede fra en skyfri himmel, da byggeteamet i anledning af dagens rejsegilde, kunne holde pause fra arbejdet. Kransen var hejst, og humøret var højt, da håndværkerne kunne nyde rosen fra både borgmester og bygherre.

NCC opfører Bakkekærets 445 nye lejeboliger på en grund på Hørkær 8 i Herlev, hvor virksomheden frem til 2020 havde asfaltproduktion. Boligerne opføres i seks etaper, hvor den første nu nærmer sig aflevering.

Projektet forvandler en gammel industrigrund til et topmoderne boligområde midt i Herlev og tæt på letbanen. Området er designet til at give beboere og besøgende en oplevelse af et levende naturområde i byen, skabt af varierende bygningshøjder og udnyttelse af terrænspring sammen med grønne områder.

”Herlev er en by i vækst. Alene i 2023 voksede Herlev med næsten 1.000 nye indbyggere. Den store udbygning af byen skete i 1950'erne og 1960'erne. Mange af de borgere, der flyttede til Herlev dengang og skabte den by, vi holder af, er stadig her i dag. De skal have et godt sted at bo i deres otium, og det kræver en by i udvikling med styrke til at prioritere velfærd og fællesskaber. Der er stor interesse for at flytte til Herlev, og vi skal udvikle en by, der giver plads til alle generationer. Derfor er det vigtigt for os i Herlev, at der er virksomheder, der ser mulighederne i kommunen," siger Thomas Gyldal Petersen, borgmester i Herlev.

Som det hører sig til ved et rejsegilde, takkede Lars Scheibel, direktør i Byggeri Øst, håndværkerne for deres arbejde med at bringe projektet til live, ligesom han takkede bygherren for deres ambitioner i forhold til DGNB.

”Vi skal bygge til en DGNB Platin certificering. Det er et niveau op fra den guld-certificering, som vi meget ofte har bygget til,” sagde han. ”Vi monitorerer vores forbrug på pladsen og har særlig opmærksomhed på de materialer, vi bruger, så vi sikrer det bedst mulige miljø i boligerne – både for dem, der arbejder der, og for de fremtidige lejere.”

NCC har ambitiøse mål for sortering af affald til genanvendelse, og på Hørkær 8 gør holdet en stor indsats for at imødekomme dem.

DGNB Platin er det højest mulige certificeringsniveau, der kan opnås hos Rådet for Bæredygtigt Byggeri.

Øvrige samarbejdsparter på projektet er arkitekt Holscher Nordberg og landskabsarkitekt URBAN POWER ApS, mens den rådgivende ingeniør på projektet er Svend Poulsen A/S.

Byggeriet begyndte i tredje kvartal 2022, og sidste etape af fem forventes afleveret i tredje kvartal 2025.

Alle billeder er til fri redaktionel brug

Carl Johan Corneliussen, Pressechef, Tlf.: 26152127, E-mail: carcor@ncc.dk

NCC’s pressetelefon +45 41 70 49 09 samt NCC’s Mediabank

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter bygge- og infrastrukturprojekter, asfalt og råstofudvinding samt udvikling af erhvervsejendomme. I 2023 havde NCC en omsætning på ca. 57 milliarder SEK og 12.200 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.