Boremaskine på 130 tons giver Hercules nye muskler

Den store Liebherr bliver en af landet største boremaskiner og er for nylig ankommet til Kronløbsøen i Nordhavn.

Maskinen er af typen LB36 XL-410 og bliver Hercules’ største maskininvestering nogensinde – også på nordisk plan.

”Vi påtager os stadig større og mere komplekse opgaver, så den nye maskine sikrer os en endnu stærkere position i markedet”, siger Jesper Schack Fønss Bach, direktør i Hercules Fundering.

Maskinen kan bore op til tre meter i diameter og skal dermed være med til at bore ud til fundamenter i forbindelse med de helt store byggerier. Derudover er tanken, at maskinen skal bringes i spil, når Hercules Fundering skal udføre boreopgaver i store dimensioner og etablere byggegruber i tæt bebyggede områder, hvor der ofte ikke må vibreres eller rammes pæle.

”Vi har været meget spændte på, at maskinen skulle ankomme, og vi glæder os til snart at se den for fuld kraft her på Kronløbsøen. Med den nye maskine kan vi klare boreopgaver i endnu større proportioner og dybder”, siger Jesper Schack Fønss Bach.

Den 130 ton store maskine er købt med alt ekstraudstyr fra Liebherr. Blandt andet med PDE, som er et program, der registrerer og opsamler alle data omkring de boringer maskinen udfører. Derudover bliver maskinen udstyret med Trimble 3D maskinstyring til afsætning og indmålinger af boringer.

Gearet til de helt store projekter
Når den nye maskine er samlet og færdigtestet, skal den først og fremmest vise sit værd på Kronløbsøen i Nordhavn. Projektet indebærer, at NCC/Hercules skal etablere en ny ø, bygge parkeringskælder i fire etager under vandoverfladen og opføre 233 boliger ovenpå.

Her skal maskinen fra april til september i op til 1600 mm i diameter bore ud til de bærende fundamenter under den nye ø, der skal etableres frem til udgangen af 2023.

Pressechef Carl Johan Corneliussen, NCC Danmark, 26 15 21 27, carcor@ncc.dk

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere de bedste bæredygtige løsninger. NCC er en af de førende virksomheder i Norden inden for byggeri, infrastruktur og ejendomsudvikling med en omsætning på rundt regnet 41 mia. kr. og 15.500 ansatte i 2019. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.