Jakobsen & Blindkilde skal i samarbejde med Verdo bygge ny fjernvarmecentral i Skive

Skive Fjernvarme udvider sit forsyningsområde og tilbyder yderligere 2.000 kunder fjernvarme. Til at dække det øgede varmebehov etableres der en ny flisfyret fjernvarmecentral i den vestlige del af byen. Byggeriet starter i juni og det samlede projekt forventes afleveret i foråret 2024.

Skive Fjernvarme a.m.b.a. skal bygge en ny fjernvarmecentral ved Holstebrovej med en ambition om, at fjernvarmecentralen skal fremstå som en byport, der gennem sit produktionsanlæg og arkitektur udtrykker en stærk grøn profil. Skive Fjernvarme har udpeget det NCC-ejede Jakobsen & Blindkilde til at stå for byggeriet sammen med ingeniørfirmaet MOE og Gottlieb Paludan Architects.

”Vi glæder os til at komme i gang med byggeriet, hvor vi er med til at fremtidssikre fjernvarmeforsyningen i Skive, og levere en bygning til kunden, hvor funktionalitet og arkitektur går op i en højere enhed. Et byggeri som dette ligger godt indenfor vores segment af byggerier. Det bliver rigtig godt at komme i gang med et tæt samarbejde med ingeniørerne fra MOE og arkitekterne fra Gottlieb Paludan Architects, som har en stor ekspertise med netop denne slags anlæg,” siger Lasse Bennedsgaard, senior projektchef hos Jakobsen & Blindkilde.

Den flisfyrede varmecentral får med det markante og forenklede hovedgreb et sammenhængende og organisk udtryk. Centralen bygges i en samlet konstruktion og bygningens funktionalitet sikres ved at samle flislager, kedelrum og andre funktioner under samme tag. Dette skaber også en enkel drift og vedligeholdelse efterfølgende.

Grønt indeni
Det er energikoncernen Verdo, der står bag udviklingen af selve anlægget, og dermed er det sikret, at fjernvarmecentralen kommer helt i top, når det handler om klima og miljø, fleksibilitet, funktionalitet og ikke mindst forsyningssikkerhed.

”Vi ved, at biomasse er en vigtig brik for forsyningssikkerheden i den grønne omstilling. Her har vi fået mulighed for at levere et anlæg, der ikke alene tager udgangspunkt i de højeste miljøstandarder, men som også funktionsmæssigt bygger på vores mange års erfaring og ekspertise. Det er jeg utrolig glad for, og det gør, at vi kan levere et topmoderne anlæg med høj effektivitet,” siger salgschef hos Verdo, John Martin Myrup.

Der er tale om et 10 MW flisfyret anlæg baseret på hedtvand og med Verdos avancerede styringsteknik vil mange af funktionerne på Skive Fjernvarmecentral blive automatiseret. Det gør det for eksempel nemt at håndtere mange forskellige typer brændsel, uden at der skal personale ind over. Det er vigtigt, når biomassen primært skal komme fra nærområdet i form af dansk produceret skovflis og med mulighed for at udnytte have- og parkaffald og anden lokal produceret træbaseret biomasse.

Grønt på toppen
Bygningens udformning skaber sammenhæng mellem centralen og den omkringliggende natur med et organisk arkitektonisk udtryk. Derudover bidrager taget til det naturlige udseende, da bygningen udstyres med græstag.

”Det har været vigtigt for os, at fjernvarmecentralen kommer til at passe ind i det omkringliggende landskab. Derfor er vi rigtig tilfredse med det projekt, som Jakobsen & Blindkilde har præsenteret os for. Vi har samtidig store forventninger til, at Verdo er den rette leverandør af produktionsanlægget der med sin robusthed og høje energieffektivitet, vil sikre konkurrencedygtig fjernvarme med en høj forsyningssikkerhed til de nuværende og mange nye kunder i fremtiden,” siger Tage Meltofte, administrerende direktør for Skive Fjernvarme.

Den samlede kontraktsum for de to totalentrepriser udgør tilsammen ca. 90 mio. kr.

Skive Fjernvarme, Tage Meltofte, direktør, Tlf: 61207582, E-mail: tm@skivefjernvarme.dk

NCC, Carl Johan Corneliusen, Pressechef, Tlf: 26152127, E-mail: carcor@ncc.dk

Verdo, John Martin Myrup, Salgschef, Tlf: 20778662, E-mail: jomy@verdo.com

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter udvikling af erhvervsejendomme, bygge- og infrastrukturprojekter, samt asfalt og råstofudvinding. I 2021 havde NCC en omsætning på ca. 53 milliarder SEK og 13.000 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.