Nu er NCC klar med Budolfi Plads

NCC sætter gang i det prestigefyldte byggeri i Aalborg. Lokalplanen er vedtaget, og halvandet års planlægning er afsluttet. Pladsen forventes færdig i 2019.

Planerne om at forvandle Budolfi Plads fra en nedslidt plads til et grønt, imødekommende bymiljø, har passeret en ny milepæl. Politikerne i Aalborg Kommune har netop vedtaget lokalplanen, og entreprenøren NCC går nu i gang med at opføre byggeriet, der kommer til at rumme både p-kælder, dagligvarebutik, restaurant, cafe og specialbutikker samt boliger.

Glæden over igangsættelsen af det meget omtalte byggeri er da også stor hos områdedirektør hos NCC, Henrik Krogh Holm:

”Vi glæder os meget til at komme i gang på pladsen. Det er et spændende og komplekst projekt, som vi har arbejdet på meget længe. Derfor er det også ekstra dejligt nu for alvor at komme i gang med at omdanne Budolfi Plads til glæde for aalborgenserne.”

Også Kristian Højsleth, der er direktør for selskabet bag Budolfi Plads A/S glæder sig over, omdannelsen af Budolfi Plads nu er i gang:

”Vi har haft et meget godt og positivt samarbejde med Forvaltningen og politikerne i Aalborg Kommune, og vi synes samarbejdet har resulteret i et fantastisk flot og gennemarbejdet projekt. Vi har naturligvis set frem til at komme i gang med byggeriet og ikke mindst begynde at få udlejningen af butikkerne i gang.”

Rema 1000 har været med fra start og får facade i Vingårdsgade. Udlejningen af de øvrige erhvervslokaler er overdraget til Nybolig Erhverv Aalborg, som allerede har fået flere forespørgsler.

Kompliceret undergrund kræver specialviden
NCC går nu i gang med funderingsarbejdet på pladsen sideløbende med det resterende nedbrydningsarbejde. NCC vil i funderingsarbejdet tage skånsomt hensyn til den arkæologiske undergrund og de omkringliggende bygninger og gør brug af virksomhedens specialviden om fundering i højt komplicerede områder.

”En af konsekvenserne af at bygge inde midt i byen er, at vi må tage alternative metoder til fundering af bygningen i brug. I stedet for pilotering anvender vi borede fundamentspæle, der støbes på stedet. Det er en proces, der er langt mere tidskrævende end normalt og vil tage det meste af 2017, siger Jakob Søe Lundgaard, projektchef ved NCC.

Fakta om Budolfi Plads

• Ca. 6900 m2 erhverv, dagligvarebutik og lejligheder
  • Ca. 4700 m2 P-kælder med adgang til 100 offentlige P-pladser
  • Bygherre: Budolfi Plads A/S
  • Bygherrerådgiver: Juul Bygherrerådgivning
  • Totalentreprenør: NCC Danmark
  • Arkitekt: Kjaer & Richter
  • Ingeniør: Balslev Rådgivende Ingeniører

Tine Heide, Kommunikationspartner, NCC Danmark, telefon 91 37 39 44

Henrik Krogh Holm, Områdedirektør, NCC Building, telefon 24 88 71 71

Kristian Højsleth, Direktør, Budolfi Plads A/S, telefon 40 20 95 01

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 41,6 mia. kr. og 16.500 medarbejdere i 2016. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm. NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Building, NCC Property Development, NCC Industry, NCC Infrastructure.