NCC skal lægge fem nye kabelstrækninger for Energinet

Sammen med Energinet skal NCC de næste fem år bidrage til forsyningssikkerheden i hovedstaden ved at lægge kilometervis af nye rør og højspændingskabler på Nørrebro, Østerbro, Amager og i Gentofte. Ordren er på ca. 180 mio. danske kr.

NCC er en af landets store entreprenører på forsyningsområdet og har gennem de seneste år hjulpet Energinet med at udskifte de gamle, udtjente kabler for at fremtidssikre elforsyningen til Københavnsområdet.

Nu fortsætter forsyningsarbejdet, og NCC skal med start i 2024 lægge yderligere fem nye strækninger med 132 kV kabler. Arbejdet, der skal udføres, er nedlægning af rør ved gravningen, styret underboring og indspuling af kabler med vandtryk.

”Opgaven er en naturlig forlængelse af alt det kabelarbejde, vi senest har udført for Energinet i hovedstadsområdet. Vi ser frem til at fortsætte det gode samarbejde og glæder os over, at vi kan arbejdere videre med at binde København sammen,” siger Michael Thomsen, direktør i NCC’s forsyningsenhed, der hører under NCC Infrastructure.

Effektiv metode til spuling af kabler
Tilsammen skal der på en 40 kilometer lang strækning lægges 8 kilometer rør, udføres 119 styrede boringer på tilsammen 24 kilometer og føres 82 kilometer højspændingskabler.

Kablerne spules ind med den såkaldte Watucab-metode, som NCC har anvendt og videreudviklet på de sidste mange år sammen med den schweiziske producent. Metoden er sammen med styret boring en meget effektiv arbejdsgang, som både minimerer anlægsperioden og sikrer væsentligt færre gener for trafikanter og beboere i området.

”Det kræver erfarne medarbejdere og rutinerede gravefører at udføre så komplicerede anlægsarbejder. Vi ser det derfor som en stor styrke, at det projektteam, som skal udføre opgaven, består af de samme medarbejdere, som også har været med på de seneste kabelstrækninger, vi har lagt for Energinet,” siger Michael Thomsen.

Planlægningen af arbejdet sættes i gang i løbet af efteråret 2023 og alle fem strækninger forventes afsluttet i 2028. Ordren er på ca. 180 mio. DKK og bogføres under NCC Infrastructure i andet kvartal 2023.

Alle fotos er til fri redaktionel brug

Carl Johan Corneliussen, Pressechef Tlf.: 26252127, E-mail: carcor@ncc.dk

NCC’s pressetelefon +45 41 70 49 09 samt NCC’s Mediabank

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter bygge- og infrastrukturprojekter, asfalt og råstofudvinding samt udvikling af erhvervsejendomme. I 2022 havde NCC en omsætning på ca. 54 milliarder SEK og 12.500 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.