NCC har vundet renoveringen af Mindeparken i Herning for FællesBo

Kontrakten omhandler seks lejlighedsblokke og hertil hørende udearealer. Der skal gennemføres en omfattende renovering af bebyggelsen, som fortsat vil rumme 210 boliger, hvoraf cirka en tredjedel skal indrettes som tilgængelige boliger. Ordren beløber sig til ca. 220 mio. danske kroner

NCC skal sammen med D.A.I. A/S som arkitekt og ingeniør stå for totalentreprisen med renoveringen af Mindeparken, der er opført i 1956.

”Vi glæder os over at kunne arbejde videre i det gode samarbejde med FællesBo og DAI, som vi allerede samarbejder med på en lignende renoveringssag, Porshøj, også i Herning,” fortæller Peter Rantil Smith, områdedirektør for NCC’s renoveringsenhed i Vest under Building Nordics. ”Vi lægger vægt på at sammensætte et højt kvalificeret team med stærk erfaring i renovering af almene boliger.”

NCC’s styrke ligger både i byggeprocessens udførende del og i planlægningen og styringen af processen. På renoveringen af Mindeparken er det planen at udføre alle tømrerarbejder i egen­produktion, mens de øvrige opgaver udføres af fagentreprenører, NCC har gode erfaringer med. Egenproduktionen er med til at øge fleksibiliteten og håndværkernes ejerskab af opgaven.

Selvom der igennem årene er foretaget forbedringer og reparationer, kræver de gamle bygninger nu en større renovering for ikke at gå i forfald. De byggetekniske rapporter, der ligger til grund for helhedsplanen, peger på en række områder, hvor der er brug for omfattende renovering. For eksempel skal indeklimaet forbedres med mere dagslys, fjernelse af fugt- og kuldeproblemer med ekstra isolering af lofter og bedre udsugning i lejlighederne.

Direktør for FællesBo Peter Bøgebjerg Mortensen ser frem til renoveringen: ”Renoveringen af Mindeparken er del af en større renoveringsplan, hvor FællesBo i løbet af nogle år renoverer knap 2.000 af vores boliger. Vi er glade og stolte over, at vi kan gennemføre disse store renoveringsprojekter, som nu og i fremtiden vil sikre mange familier gode og fremtidssikrede boliger. Herning har brug for gode og attraktive almene boliger, og det får vi også nu i Mindeparken.”, siger han.

FællesBos afd. 19 ligger på H. C. Ørsteds Vej 86-120 og 95-121 i Herning. De seks lejlighedsblokke skal gennem en stor renovering, hvor alle tekniske installationer skal udskiftes. Efter endt renovering vil de genhusede beboerne kunne glæde sig over at flytte tilbage til lyse og imødekommende boliger med en mere moderne rumfordeling og med nye, større badeværelser og køkkener, nye gulve og nymalede vægge overalt.

Afdelingens udvendige fællesarealer vil også få et stort løft; der vil blandt andet blive etableret nye opholdsarealer med nye stier, ny beplantning og fliser ved stier og opholdsarealer.

Den forestående renovering og delvise ombygning til til­gængelighed rummer et stort potentiale, når det gælder om at forny og forbedre Mindeparken og dermed skabe et alment boligtilbud af høj kvalitet for både nuværende og kommende beboere.

For FællesBo har det været vigtigt at inddrage beboerne i planlægning af udearealerne: ”I renoveringen af vores afdelinger, er der blevet nedsat et renoveringsudvalg, som er en gruppe af beboere fra de pågældende afdelinger. Denne gruppe inddrages blandt andet i planlægningen af udearealer. Vi kan komme med nok så mange gode idéer, men det er jo i sidste ende beboerne, som skal bruge de grønne arealer, og det giver derfor rigtig god mening, at de inddrages,” forklarer direktør for FællesBo Peter Bøgebjerg Mortensen.

Arbejdet begynder i 3. kvartal 2024 og forventes afsluttet i efteråret 2027.

Ordren beløber sig til ca. 220 mio. danske kroner og ordreregistreres under Building Nordics i 2. kvartal 2024.

Alle billeder er til fri redaktionel brug

Carl Johan Corneliussen, Pressechef, Tlf.: 26152127, E-mail: carcor@ncc.dk

NCC’s pressetelefon +45 41 70 49 09 samt NCC’s Mediabank

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter bygge- og infrastrukturprojekter, asfalt og råstofudvinding samt udvikling af erhvervsejendomme. I 2023 havde NCC en omsætning på ca. 57 milliarder SEK og 12.200 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.