Grundstenen er lagt til Genmabs nye hovedkontor i Valby

Genmabs nye hovedkontor er udviklet og bygges af NCC i samarbejde med arkitekterne Dissing + Weitling. Det hele står færdigt i begyndelsen af 2023.

I festlig stemning og med fine taler blev grundstenen til Genmabs nye hovedkontor lagt i Valby.

”I dag har vi lagt grundstenen til et hovedkontor i en særlig kaliber. Et topmoderne byggeri med fokus på bæredygtige løsninger og menneskers trivsel og tilmed i et kvarter af København, der er i en rivende udvikling. Jeg er derfor også stolt af, at vores lejer er Genmab, der i den grad er helt fremme inden for sit felt, og jeg glæder mig til at byde jer indenfor, når vi er færdige,” sagde Ole Faurby, adm. direktør for NCC Property Development ved arrangementet.

Genmab, der er førende i at skabe og udvikle differentierede antistofprodukter til behandling af cancer, lejer den anden bygning, der ligger på samme grund som Kontorværket. Genmabs fremtidige hovedkontor bliver på ca. 12.500 kvadratmeter og skal stå færdigt til indflytning i første kvartal 2023. Genmab lejer domicilbygningen i 15 år frem til år 2038 i faciliteter, der understøtter Genmabs ambitioner om at pleje sin virksomhedskultur i et nyt og dynamisk arbejdsmiljø, som er i overensstemmelse med virksomhedens vision og giver plads til vækst i de kommende år.

”Genmab er stolt over at være grundlagt i Danmark. Vi er siden 1999 vokset til et førende biotekselskab inden for innovation. Vi har for nylig nået en ny milepæl, da vi nu har 1.000 medarbejdere verden over. Med vores nye hovedkontor når vi endnu en milepæl i form af en topmoderne og højteknologisk bygning, som kan rumme alle vores medarbejdere i København. Bygningen er designet specifikt til Genmab og vores måde at arbejde på som et team i et spændende område af København, som er under hastig udvikling,” udtaler Jan van de Winkel, ph.d., Chief Executive Officer hos Genmab.

Bygningen får fem etager og bliver formet som en kube omkring en central atriumgård. I stueetagen etableres reception, mødecenter og auditorium samt kantine. Den centrale atriumgård udformes, så den giver lys til kontormiljøerne på alle etager og med facader, der sikrer transparens og interaktion mellem etagerne.

Hovedkontoret opføres, så det kan bæredygtighedscertificeres på DGNB-guld niveau. Til byggeriet hører også 3.000 kvadratmeter kælder, ligesom der ved siden af bygningen opføres et p-hus efter NCC’s eget koncept med plads til 250 biler.

Fokus på bæredygtighed

DGNB-certificeringen er et kvalitetsstempel for ejendommens miljøstandard, og dermed sættes der fokus på bæredygtighed i forhold til både sociale og økonomiske aspekter og klimapåvirkninger. Der arbejdes med materialevalg og ressourceforbrug, lavere energiudgifter og komfort med hensyn til luft, temperatur og akustik.

Placeringen i Valby er optimal for medarbejderne, som får let adgang til deres arbejdsplads fra de store indfaldsveje, Metro og S-tog fra Ny Ellebjerg St. samt busser og Ringstedbanen. Desuden er der kun 15 minutters kørsel til Københavns Lufthavn. I forbindelse med byggeriet opføres der cykelpladser, så medarbejdere nemt kan opbevare cyklen, mens de er på arbejde, hvis de vælger at cykle til arbejdet.

Grunden i Valby har ud over hovedkontoret til Genmab og parkeringshuset lagt ind i sit koncept, at der skal bygges endnu et kontorhus, så det giver et samlet hele med et flot og gennemført arkitektonisk udtryk for området.

Anita Beilin, kommunikationspartner, NCC Building Danmark, tlf: +45 42 64 07 70, e-mail: anitbe@ncc.dk

Om NCC. NCC er en af de førende entreprenørvirksomheder i Norden. Med udgangspunkt i sin ekspertise inden for ledelse af komplekse byggeprocesser, bidrager NCC positivt inden for det byggede miljø for både kunder og samfund. Vores forretning omfatter udvikling af erhvervsejendomme, bygge- og infrastrukturprojekter, samt asfalt og råstofudvinding. I 2020 havde NCC en omsætning på ca. 38 mia. DKK. og 14.500 ansatte. NCC’s aktier er noteret på Nasdaq Stockholm.