NCC har arbejdet på en udfordrende byggeplads på Kgs. Nytorv, hvor de midt i et trafikalt knudepunkt har etableret den transfertunnel, som forbinder den eksisterende del af metroen med den nye Cityring

Metro transfertunnel på Kgs. Nytorv

Transfertunnelen har forbundet den eksisterende metrolinje med den nye Cityring, der gøre Kgs. Nytorv metrostation til en af de travleste, kun overgået af Nørreport og hovedbanen

Et knudepunkt i den nye Cityring metro er stationen på Kgs. Nytorv, hvor der er skabt forbindelse til den oprindelige metrolinje.

Det har været et projekt med høj kompleksitet, der har krævet godt samarbejde og god kommunikation med bygherren undervejs for at undgå forsinkelser.

3D-model har givet større effektivitet

En detaljeret 3D-model har været et godt værktøj i arbejdet med transfertunnelen, fordi den giver overblik over det komplekse projekt, der bygges midt i et af hovedstadens travleste trafikknudepunkter.

Transfertunnelen er en kompleks konstruktion, så for at skabe overblik, blev den tegnet op i 3D på baggrund af bygherrens tegninger. En 3D-model giver en detaljeret procesbeskrivelse og et godt overblik over mulige udfordringer i byggeriet. På den måde er der tid og penge at spare i projektet, fordi projektet ikke møder mange uventede problemer, og dermed bliver produktet også bedre.

”3D-modellen har hjulpet os til at forudse kommende udfordringer, og tids nok til at det har været muligt at navigere udenom,” siger Christian Foshammer. ”På den måde har vi kunne opnå en større produktionseffektivitet. Som et konkret eksempel, kan nævnes tilpasninger til den eksisterende station, hvor arkitektens vision omkring diverse linjers samhørighed skulle gennemtænkes og kontrolleres, hvilket havde været umuligt uden 3D-modellen”.

Travl metrostation

Med passagerer fra både den eksisterende og den nye linjer, vil metrostationen på Kgs. Nytorv være blandt Københavns mest travle metrostationer, kun overgået af hovedbanen og Nørreport.